Μαρία Δάλλα
Διατροφολόγος - Διαιτολόγος
Υπηρεσίες

English
Είσοδος μελών
Mailing list

Αφήστε το e-mail σας και μείνετε ενήμεροι


Ακουλουθείστε μας στο facebook


ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΙΟ ΣΥΧΝΟΙ ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΟΙΑ ΤΕΛΙΚΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ;


Υπάρχουν κάποιοι «μύθοι» και κάποιες παρεξηγημένες τροφές οι οποίες άλλοτε υπερεκτιμώνται και άλλοτε αντίθετα υποτιμώνται για την αξία τους (θερμιδική ή θρεπτική). Η καλύτερη γνώση πάνω σε θέματα διατροφής θα δώσει σίγουρα τις απαντήσεις και τις λύσεις που επιζητούμε.

Ας δούμε ποια είναι αυτά τα «παρεξηγημένα» τρόφιμα ,οι  μύθοι που τα περιβάλλουν και κάποιες απο τις λανθασμένες απόψεις που μπορεί να έχει ο καταναλωτής λόγω των συγκεχυμένων πληροφοριών που δέχεται απο τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο.

 

Το χοιρινό κρέας είναι λιπαρό κρέας. Όταν αναφερόμαστε στο χοιρινό κρέας, έχουμε συνήθως στο μυαλό μας ένα πολύ λιπαρό κομμάτι κρέας, γεμάτο ορατό πάχος και χοληστερίνη. Τελικά το κρέας αυτό δεν είναι αυτό που πιστεύεται,  αφού είναι ένα κρέας με αρκετά μεγάλη αναλογία πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, πέρα από τα συνηθισμένα κορεσμένα λιπίδια του κρέατος, έχει το περισσότερο λίπος περιφερειακά του κρέατος (ορατό), που εύκολα αφαιρείται και τέλος υπάρχουν και κάποια κομμάτια όπως το ψαρονέφρι το οποίο έχει περίπου 6 % λίπος (δηλαδή ίσως λιγότερο από το μπούτι του κοτόπουλου)!.

 

Επιλέγουμε το υγιεινό ελαιόλαδο ή τα «ελαφριά» σπορέλαια; Το δίλημμα αυτό συνδέεται με τη θερμιδική περιεκτικότητα αλλά και την θρεπτική αξία των διαφορετικών τύπων ελαίων. Είναι πολλοί αυτοί που πιστεύουν ότι το ελαιόλαδο έχει περισσότερες θερμίδες από τα υπόλοιπα «ελαφριά» λάδια (σογιέλαιο, βαμβακέλαιο, ηλιέλαιο κ.α). Το οτι  τα σπορέλαια  δίνουν αυτή την εντύπωση  είναι μάλλον αποτέλεσμα της μεγαλύτερης ρευστότητας τους, αλλά και της έξυπνης διαφημιστικής προώθησης των ελαίων αυτών με κύριο σύνθημα οτι τα σπορέλαια είναι ”ελαφριά λάδια” που έρχονται σε αντίθεση με το δυνατότερο αρώμα και την εντονότερη γεύση του ελαιολάδου.

Το γεγονός είναι ότι οι διαιτολόγοι και οι άλλοι επιστήμονες συστήνουν την κατανάλωση του ελαιόλαδου, γιατί παρέχει σαφώς υψηλότερης θρεπτικής αξίας λιπαρά οξέα, που είναι κυρίως μονοακόρεστα, αλλά και επίσης γιατί δίνουν τον ίδιο αριθμό θερμίδων (9 θερμίδες ανά γραμμάριο), όπως και τα σπόρελαια, ανεξάρτητα από τον καρπό από τον οποίο προέρχονται. Άρα, μία κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο δίνει λίγο περισσότερο από 90 θερμίδες, όσες ακριβώς και τα σπορέλαια, αλλά οι θερμίδες αυτές είναι πολύ πιο υγιεινές και προστατευτικές για τον οργανισμό μας (λόγω της παρουσίας αντιοξειδωτικών ουσιών όπως π.χ. η βιταμίνη Ε, οι οποίες έχουν αντικαρκινική και αντιγηραντική δράση).

 

Οι ελιές δεν επιβαρύνουν το βάρος μας. Αν και το ελαιόλαδο προέρχεται από την ελιά, φαντάζει για τους περισσότερους από εμάς ως πιο επικίνδυνο και επιβαρυντικό για το βάρος μας από τις ελιές. Έτσι, ενώ συχνά ελέγχουμε την ποσότητα του λαδιού που θα προσθέσουμε στο φαγητό ή τη σαλάτα μας, με μεγάλη ευκολία-αλλά και ευχαρίστηση- καταναλώνουμε μια χούφτα ελιές.

Δεν πρέπει λοιπόν να παραβλέπουμε το γεγονός ότι 5 μικρές ελιές ή 3 μεγάλες μας δίνουν ακριβώς τις ίδιες θερμίδες με 1 κουταλάκι του γλυκού ελαιόλαδο, δηλαδή 45 θερμίδες. Έτσι, αν και μας προσφέρουν πολύτιμα συστατικά όπως βιταμίνες (Α και Ε), καροτένια και στοιχεία όπως ασβέστιο, φώσφορο, σίδηρο και μαγνήσιο, παράλληλα είναι μια καλή πηγή λίπους που πρέπει να προσέχουμε.

 

Η φακή και το σπανάκι είναι καλές πηγές σιδήρου: Αν και τα τρόφιμα αυτά αποτελούν καλές πηγές σιδήρου, πρέπει να γνωρίζουμε ότι ο φυτικής προέλευσης σίδηρος απορροφάται δυσκολότερα από τον ανθρώπινο οργανισμό. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο σίδηρος που αξιοποιεί ο οργανισμός μας από το σπανάκι και τις φακές είναι λιγότερος από αυτόν που προέρχεται από ζωικές πηγές, π .χ. το συκώτι , το μοσχαρίσιο κρέας,τα ψάρια ή τα αβγά.Βέβαια αυτή η διαπίστωση δεν μειώνει καθόλου την κατά τα άλλα μεγάλη διατροφική αξία του σπανακιού που περιέχει βιταμίνες Α και C, φολικό οξύ και καροτένια (π.χ. λουτεΐνη και ζεαξανθίνη), που είναι αντιοξειδωτικά και της φακής η οποία επίσης δίνει φολικό οξύ, σίδηρο, ασβέστιο και διαλυτές φυτικές ίνες.

Αν υπάρχει ανάγκη για σίδηρο στον οργανισμό μας η καλύτερη λύση είναι οι ζωικές πηγές τροφίμων. Ταυτόχρονα όμως η ένταξη του σπανακιού, φρέσκου ή βραστού στα γεύματα ή της φακής μαγειρεμένης ως σούπα ή συνδυάζοντας την π.χ. με ρύζι το λεγόμενο φακόρυζο, δημιουργεί προϋποθέσεις για μεγαλύτερη απορρόφηση όταν τα τρόφιμα αυτά συνδυάζονται με τροφές που περιέχουν βιταμίνης C, ώστε να αυξηθεί η απορρόφηση του σιδήρου τους.

 

Τα κατεψυγμένα λαχανικά δεν συγκρίνονται με τα φρέσκα. Ο σωστός τρόπος συντήρησης, συσκευασίας και κατάψυξης από μεγάλες και αξιόπιστες εταιρείες καθιστούν τα λαχανικά αυτά υγιεινές επιλογές για τη διατροφή μας, που μπορεί ακόμα και να υπερέχουν των φρέσκων, αν τα τελευταία έχουν εκτεθεί σε έντονη ηλιακή ακτινοβολία, θέρμανση ή κακή συντήρηση, που καταστρέφουν π.χ. τις βιταμίνες που αυτά περιέχουν.

Ωστόσο τα φρέσκα λαχανικά είναι σχεδόν πάντα η καλύτερη επιλογή, αλλά όταν αυτά λείψουν  απο το ψυγείο λόγω κακού προγραμματισμού είναι προτιμότερο να επιλέξουμε σωστά τα κατεψυγμένα, από το να στερήσουμε το γεύμα μας από την παρουσία μιας σαλάτας ή ενός συνοδευτικού λαχανικού.

 

 Το καρπούζι προσφέρει μόνο νερό και ζάχαρη.Πράγματι, το 90% του καρπουζιού αποτελείται από νερό, ενώ η περιεκτικότητα του σε ζάχαρο ανέρχεται στο 5%. Έρχεται όμως να προστεθεί στα παραπάνω ότι το καρπούζι είναι πλούσιο σε βιταμίνες Α, Β6, Β1, C, λυκοπένιο, β-καροτένιο, κάλιο, μαγνήσιο και διαλυτές φυτικές ίνες .Να τονιστεί οτι το λυκοπένιο είναι μια ισχυρή αντιοξειδωτική ουσία που συμβάλλει στην πρόληψη χρόνιων εκφυλιστικών νόσων (καρδιαγγειακά νοσήματα) και διάφορων μορφών καρκίνου (καρκίνος του προστάτη, καρκίνος του μαστού, καρκίνος του πνεύμονα), εξουδετερώνοντας τις ελεύθερες ρίζες.. Η περιεκτικότητά του σε σάκχαρο και θερμίδες είναι χαμηλή (1 φλιτζάνι τσαγιού καρπούζι περιέχει μόνο 40 θερμίδες), ενώ δεν περιέχει καθόλου λίπη και χοληστερόλη.

 

Η κατανάλωση πορτοκαλιού αυξάνει την πίεση.Τα πορτοκάλια είναι πλούσια σε κάλιο, ιχνοστοιχείο που προκαλεί μείωση της αρτηριακής πίεσης και όχι αύξηση. Μόνο όταν η υπέρταση οφείλεται σε νεφροπάθεια, δεν ενδείκνυται η κατανάλωση πορτοκαλιών (λόγω του καλίου), αλλά αυτό συμβαίνει σπάνια.

 

Τα φάρμακα είναι ο μόνος τρόπος να ρυθμιστεί η LDL χοληστερόλη. Οι κύριοι τρόποι να μειωθεί η χοληστερόλη,πρωτίστως είναι μέσω της διατροφής και της άσκησης και δευτερευόντως μέσω των φαρμάκων.Οι οδηγίες για να παρακαμφθούν τα φάρμακα είναι οι εξής:

         Διατηρήση  υγιούς βάρους

         Σωματική άσκηση 30 λεπτών καθημερινά

         Μείωση των κορεσμένων λιπαρών στο 7% ημερήσιου διαιτολογίου

         Κατανάλωση λιγότερης από 200 mg χοληστερόλης καθημερινά

         Μείωση των υδρογονωμένων λιπών που βρίσκονται σε πολλά συσκευασμένα τρόφιμα (π.χ μπισκότων,κράκερς,τσιπς,έτοιμων κέηκ,φρυγανιών)

         Κατανάλωση 40 γραμμαρίων φυτικών ινών καθημερινά

         Αύξσηση της ποσότητας ωμέγα-3 λιπαρών οξέων καθημερινά με την κατανάλωση ψαριών ή/και με τη λήψη συμπληρωμάτων διατροφής.

Εάν παρόλα αυτά η διατροφή και η άσκηση από μόνες τους δεν χαμηλώσουν αρκετά τη χοληστερόλη , τότε ο γιατρός θα  συστήσει πιθανώς την κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή.

 

Οι γυναίκες μόλις μπουν στην εμμηνόπαυση επιβαρύνονται με κιλά.Κατά τη διάρκεια της προ- και εμμηνοπαυσιακής περιόδου οι ωοθήκες ελαττώνουν σταδιακά την παραγωγή τους σε οιστρογόνα και προγεστερόνη. Κατά τη φάση αυτή παρατηρείται μία μικρή αύξηση του βάρους η οποία ποικίλλει από γυναίκα σε γυναίκα και οφείλεται α) στην αύξηση της όρεξης λόγω μείωσης των οιστρογόνων και λόγω ψυχολογικών παραγόντων (καταθλιπτικές τάσεις) β) στη μείωση της σωματικής δραστηριότητας γ) στη μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης (καύσεις) λόγω ηλικίας.

Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία να τονιστεί είναι οτι αν κατά την εμμηνοπαυσιακή περίοδο υπάρχει έντονη σωματική δραστηριότητα ώστε να συντηρείται ένα καλό επίπεδο «καύσεων» και τηρείται ένα σωστό και θρεπτικό διαιτολόγιο,η επιβάρυνση με επιπλέον κιλά δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί.

 



Μαρία Δάλλα
Διατροφολόγος - Διαιτολόγος Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού Τ.Ε.Φ.Α.Α.
Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Τηλ.: 2310343542, info@kcal.gr

active³ 4.8 · © 2000 - 2011 IPS Ltd · Όροι χρήσης